Sorok dniej, czyli „czterdzieści dni” to spektakl prezentowany przez grupę „Zatrzymać Obrotówkę”. Sztuka jest inspirowana książką Zbigniewa Pawlaka i Jerzego Wlazło „Pęknięte miasto. Biesłan.”
Sorok dniej…
według opisu wydarzenia „tyle czasu na Kaukazie otrzymuje zmarły, by rozstać się z rodziną. Ostatniego dnia na ulicy ustawia się namiot, na stoły wystawia najlepsze potrawy, bo trzeba uczcić zmarłych. Nikogo się nie zaprasza, a jednak wszyscy przychodzą. Znajomi i obcy”. Młodzi aktorzy podjęli się trudnej sztuki. Bowiem przedstawienie dramatu z 1 września 2004 roku, jaki miał miejsce w osetyńskiej Szkole Podstawowej nr 1, na deskach scenicznych jest wyzwaniem, nawet dla bardzo doświadczonych artystów.
Spektakl w mojej ocenie nie jest łatwy w odbiorze, nawet przy minimalistycznej scenografii. Widzowi bez pogłębionej znajomości kultury Wajnachów (Czeczenów i Inguszy) i Osetyńczyków oraz szczegółowej historii zdarzenia, trudno jest wymuskać takie smaczki jak na przykład stwierdzenie rosyjskiego żołnierza: „utopić wilka” czy znaczenie butelek z wodą przekazywanych na początku sztuki. Nie zmienia to faktu, że bez tej wiedzy, można przeżywać prezentowane relacje oprawca-ofiara na tle różnic kulturowych i różnorodności ludzkich zachowań.
Generalnie całość młodej grupy teatralnej „Zatrzymać Obrotówkę”, zasługuje na słowa uznania. Przede wszystkim za próbę pokazania dramatów uczestników wydarzeń, bez narzucania własnej narracji. Ocena należy do widza. Do mocnych stron zaliczam grę aktorek, które nie tylko ilościowo, ale jakościowo zdominowały sztukę. Brawa należą się także za oprawę dźwiękową. Godzina spędzona w Staromiejskim Centrum Kultury Młodzieży przy ul. Wietora w Krakowie przywołała we mnie wspomnienia związane z Biesłanem. Trudne, bolesne… taka też bywa rola teatru.
Reżyseria: Ola Barczyk i Zespół
Dźwięk: Wojciech Fularz
Światło: Krzysztof Hosaja
Grupa „Zatrzymać Obrotówkę” w składzie: Kornelia Kuśmider, Taiga Kuśmider, Marta Riess, Arletta Szewczyk, Renata Ziobro, Kacper Augustynek, Jakub Kouba, Sebastian Włodek, Andrzej Ryl.
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 15 roku życia