Szukaj

Wpis na blogu

W barwach niebiesko-żółtych - Piąty Kierunek

W barwach niebiesko-żółtych

Tęsknię za ukraińskimi Karpatami. Z wiadomych względów zamiennie szukam na mapie rodzimych szlaków i znajduję linię w barwach niebiesko-żółtych pomiędzy Szczyrkiem a Wisłą. Nieoczywista trasa na dwa dni spokojnej wędrówki. Wybieram styl L&F i przechodzę odcinek w jeden dzień.

Marsz rozpoczynam w centrum Szczyrku (ok. 510 m n.p.m.). Stoję pod znakiem, gdzie witają mnie szlakowskazy w trzech kolorach. Za znakami żółtymi doszedłbym do Brennej. Na południowy wschód odbija szlak zielony, który prowadzi z Bielska-Białej do Smerekowiec. Moją marszrutę wyznacza jednak kolor niebieski, który zaczyna się w Wilkowicach. Kieruję się nim na południe. Na „dzień dobry” mam 20 minut asfaltu. Po prawej mijam wybudowany w 2000 roku kościół św. Apostołów Piotra i Pawła. Dopiero za dolną stacją wyciągu krzesełkowego rozpoczynam energiczną pracę na kijach. Przede mną gigant Beskidu Śląskiego – Skrzyczne (1257 m n.p.m.).

Podejście na Skrzyczne. Szczyt Korony Gór Polski

Trasa prowadzi wzdłuż wyciągu przez Polanę Jaworzyna (ok. 940 m n.p.m.), gdzie na wysokości pośredniej stacji rozpoczyna się również szlak czerwony prowadzący w górę do Kaskady (1040 m n.p.m.), a następnie w dół do Buczkowic – to wioski leżące na pograniczu Beskidu Śląskiego (na zachodzie) oraz Kotliny Żywieckiej (na wschodzie). Tutaj też dochodzi z dołu szlak zielony, jedna z najczęściej polecanych tras na Skrzyczne – niebieskim w górę i zielonym w dół lub odwrotnie.

Po ponad dwugodzinnym podchodzeniu staję na najwyższym szczycie Beskidu Śląskiego – Skrzyczne. Jego nazwa ponoć pochodzi od odgłosu wydawanego przez żaby, które niegdyś zamieszkiwały staw pomiędzy głównym szczytem a Małym Skrzycznem. Lubię stąd widok o poranku, choć ciężko go porównać z dzikością Karpat Ukraińskich. Mój ulubiony kierunek, w którym stąd spoglądam to oddalone o 80 kilometrów Taty zamknięte w przestrzeni obserwatora od lewej masywem Babiej Góry 1725 m n.p.m. i od prawej Pilska 1557 m n.p.m.

W barwach niebiesko-żółtych

W barwach niebiesko-żółtych – Polska w całości znajdziesz w Magazynie Na Szczycie lipiec-sierpień 2022 nr 4(24). Do nabycia w wersji papierowej lub elektronicznej.

Fot. Jakub Krawczyk, Ślaska Organizacja Turystyczna

Podziel się:

Zobacz także

Z Etną w tle - Piąty Kierunek
News
5kierunek

Z Etną w tle

Ląduję u podnóża najwyższego czynnego wulkanu w Europie na Sycylii. Nie idę jednak z komercyjnym prądem i zostawiam za plecami Etnę, by ruszyć na północny-wschód.

Czytaj więcej »
Na kamiennym krzyżu - Piąty Kierunek
News
5kierunek

Na kamiennym krzyżu

Gdyby ktoś mnie tu „magicznie teleportował” i musiałbym zgadywać, gdzie jestem, powiedziałbym, że w Alpach. Wystarczy jednak chwila uważnej obserwacji lub odpowiedni moment, w którym